torsdag 7 januari 2021

Snöboll fångad i ett excelark

 Ha! Nu har jag gjort ett excelark med sammanställning sparkonton, räntekonton och aktiefondskonton. Hear me roar ekonomiavdelningar! Er största motståndare har nu gått över till er sida.

Blev excel för jag hittade inget annat. Ett försök till en uppställning är ju ändå bättre än ingenting? Jag blev iallafall genast gladare av att göra den, för slutsumman på investeringar blev högre än vad jag hade gissat på förhand (jag är ingen sifferkramare, nej. Revisionsyrket skulle vara min mardröm). För att vara litteraturintresserad samhällsvetare är jag dock mycket nöjd över mitt försök att medelst excel få ned min snöboll på (digitalt) papper och förhoppningsvis kan jag nu se hur den växer/rullar/sjunker ihop totalt. Vem vet vad för spännande som kan hända i börs och privatlivet framöver.

I alla fall. Jag tänkte att jag ska försöka lita på den här digitala anonymiteten jag försöker mig på. Så nu kommer hard core siffror och inte fjompiga procentandelar.

Såhär har jag landat hittills i min sammanställning:

Totalt i sparkonton: 227.000 (jag gillar att ha stor buffert som sagt, en riktigt stor och go en).

Totalt i räntefonder: 59.000

Totalt i (typ) aktiefonder: 1.053 000

Eftersom jag har ca 200.000 investerat på Lysa (där jag har en tredjedel räntefonder och resten i aktiefonder) blir inte uppställningen helt korrekt. Men jag vill göra det enkelt för mig så jag tar och räknar hela Lysa som aktiefonder pga lat. Min lista, jag bestämmer.  

Med enkel matematik landar min slutsumma på sparat/investerat kapital (bostad ej inräknat) på 1.339 000. Jojo! Hundratusen mer än vad jag hade gissat på rak arm innan uträkning. Kul upptäckt. Snöbollen måste ha växt utan att jag har märkt det.

Självfallet ger en sådan här summa ekonomisk trygghet. Nu måste jag till nästa trappsteg i det hela: ekonomisk frihet. Min tänkta summa i det är 6-8 miljoner beroende på hur kaxig jag känner mig för stunden. Känns däremot extremt avlägset just nu? Tror jag har skvimpat runt omkring miljonen i 3-5 års tid nu. Tagit tid att liksom börja mata in i fonder och inte bara ha på trygga sparkonton. Så vi får se hur det här går. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar