torsdag 7 januari 2021

En stillastående snöboll

 Den här metaforen om pengar som växer likt en rullande snöboll - jag undrar hur jag borde göra för att känna det? Så mycket som känns så statiskt och stillastående med besparingar. Jag har ju spritt ut mig själv på fyra olika banker så det är liksom svårt att uppleva effekter när det fylls på här, lite där, en skvätt där. Har försökt vara duktig och skapa excel-ark för att sammanföra allting men excel är verkligen inte min grej! Må jag aldrig behöva befatta mig med excel i ett jobbsammanhang. 

Borde försöka hitta något annat sätt att bokföra på, men jag kommer som av mig. Göra budgetar och bokföra utgifter är inte heller min grej. Är väl första klassiska tipset när man ska börja spara: "se över dina utgifter och gör en budget!" men nä. Funkat hyfsat utan för mig, men tja, med den där bieffekten av känslan av snöboll finns som inte? 

Vet inte hur mycket som är klokt att skriva ut i exakta siffror. Har någon slags känsla av att det är dumt, men samtidigt är jag väldigt förtjust i att läsa om andras siffror. Okej, men såhär: jag och min partner har goda månadslöner ihop. Jämfört med medianlönen i Sverige så mycket, mycket goda. Det kombinerat med nuvarande låga levnadsomkostnader gör att vårt sparutrymmet är stort. Vad vi i genomsnitt tillsammans gör av med i månaden ligger på omkring 22.000-25.000. I det ingår bil och hyra av ett gulligt torp. Utan torpet hade vi aldrig skaffat bil, så dom två sakerna står säkert för minst 5000:- varje månad tillsammans. 

Vad vi tror att vi ungefär kommer kunna spara var för sig varje månad är för min del är 20.000. Min partner har inte så stor koll för egen del, men uppskattar till att han har ett sparande om 25.000-30.000 (jag tror närmare 30.000. I corona-tid gör vi så lite saker som kostar pengar som vi annars unnar oss).

Ingen av oss har dock varit konsekventa med att direkt investera dessa summor. Antingen ligger pengar kvar på lönekonton eller överflyttad till ett sparkonto "tills jag sätter in en klumpsumma". Vilket vi båda är dåliga på pga jag vet inte? Att det känns jobbigt att sätta över klumpsummor? Att vi inte är bekväma med att dra upp vårt automatiska investerande varje månad ännu mer? Vi båda har sparkonton som gott kan minskas, men de fylls snarare på för att vi som sagt båda är lite bekväma och fega av oss. Samt att vi inte haft ett sådant sparutrymme tidigare så vi har liksom mentalt inte hängt med, åh löjligt det låter att skriva ut det. Men det är som att vi båda har svårt att fatta att vi har blivit höginkomsttagare ihop? Utvecklingen har varit under de senaste två-tre åren. Innan dess hade vi betydligt mer vanliga löner.

Tänker att det här året är året vi ska putta igång snöbollen och faktiskt se att den rullar. Det innebär att våga dra upp på investerandet, och att skriva utvecklingen ner på något sätt. Ska bara komma på hur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar