onsdag 6 januari 2021

Fördelningen

 Har idag räknat på min ekonomiska status/fördelning ser ut procentuellt. Om allt jag har sparat/investerat är 100% - hur ser fördelningen ut egentligen? (apropå att jag tenderar att vilja ha stora buffertar, dvs stort kontantkapital på sparkonto).

I ett cirkeldiagram ser det ut såhär

Får ändå lov att säga att det var mer investerat än jag trodde som orolig ekonomisjäl. Har ju mer med råge 2/3 investerat i aktiefonder. Sedan är det så att min summa på sparkonto fortfarande är hög i förhållande till nuvarande livsomständigheter, men ändå: för mig kan det vara känslomässigt värt att det är så. Inför kommande kraftiga nedgångar på börsen är det rimligt för mig att ha mycket på sparkonton,  för att orka stå ut och inte börja sälja. Det var jobbigt i mars när corona gjorde att börsen störtdök. Första gången jag är med om det. Gick okej på så sätt att jag inte sålde och mina månadssparande fortsatte som vanligt, men jag var verkligen inte sugen på att investera mer och minska mitt sparkonto. Vad man vet i teorin och vad som känns vettigt att göra i stunden är verkligen inte alltid överensstämmande.

Det kapital vi har pytsat in i bostad har jag inte räknat med. Tycker det är svårt utifrån att vi som sagt köpte den till högt pris som jag verkligen inte kan räkna med att vi får igen vid en försäljning. Har dock amorterat mycket och att inte belåna oss mer än 70%. Ett förhoppningsvis rimligt försäljningspris framöver och med nuvarande lånenivå så bör vi har ca 1 miljon till goda, så ca 500.000 var. Men som sagt, svårt att veta. Kan bli mindre. Troligen inte mer.

Hade varit fint med en grön del i diagrammet som var skogs- eller odlingmark! Eller kanske en tårtbit som bestod av rent guld? Något annat än detta abstrakta att ha pengar i fonder. 20% skog. Mmm! I sinom tid, i sinom tid. Läste förresten i SvD idag om det utflyttartendenserna från Stockholm. Intressant, det är ju rätt mycket den kategorin utifrån socioekonomisk bakgrund som jag och min partner tillhör. Måtte inte alla bra gårdar och marker bli uppköpa nu kommande år? Ja, som sagt: jag är en orolig själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar