onsdag 13 januari 2021

Det odlande livet

 Jag började intressera mig för min ekonomi på allvar ett par år innan trettio. Började med Claes Hembergs blogg, oj vad viktig den blev för mig! Helt plötsligt var det som att det gick att förstå vad man kan göra med pengar, att det inte bara behöver finnas på ett sparkonto eller riskera att puts väck försvinna i en oförutsägbar aktiemarknad (vilket var den enda diffusa uppfattning jag hade om börsen. Och förstås "köp billigt, sälj dyrt" men hallå jag visste varken hur man kunde köpa eller när något var billigt eller dyrt).

Jag tuffade på med att fortsätta läsa andras bloggar, Rikatillsammans, miljonärinnan30 etc. Jag bodde samtidigt för första gången i en riktig storstad, och utgifterna växte snabbt trots att livet inte var särskilt extravagant. Insåg att mitt största ekonomiska mål, och investerande, skulle behöva bli en bostad. Så det var bara att försöka spara på och investera så mycket jag vågade (inte jättemycket).

Några år framåt i tiden: bostadsrätt inköpt, ganska tilltufsad och desillusionerad av arbetslivet, även ganska less på storstadslivet och liksom hela konsumtionsgrejen. Började försöka hitta en riktning igen, något att längta till. Vet inte riktigt hur det gick till men jag började följa odlingsbloggar och läsa böcker om odling. Elin Unnes, den coola rockjournalisten och sedan helhjärtade odlaren, var bland dom första jag läste (hennes blogg thesecretgardener är fantastisk!). Hon skrev hur hon hittade odlingen när hon var riktigt på nära in i väggen på sitt dåvarande jobb, och hur ett besök i en tuffsig och gullig kolonilott gav henne mersmak och en längtan efter detsamma. Hon läste sedan odlingböcker i ett år, kunde allt i praktiken, och fick sedan kraschlanda i en egen jordlott och märka att teori och praktik inte alltid överlappar. Men hon skrev så roligt! Och jag kände så igen mig i att vara vilsen i ett jobbliv som sakta men säkert höll på att bryta ned en, och behov att hitta något som gav glädje och energi.

Tog kanske ytterligare något år innan jag insåg att min diffusa plan om ekonomisk frihet och tankar om ett odlande och självhushållande liv verkligen kan gynna varandra och gå ihop. Har sedan hittat flera andra bloggar som också lever/strävar efter detta. Blir glad av det, det är som back to basic men utan 1700-talets svält, sjukdomar och urdåliga hus.

Den här boken är förresten väldigt bra. Den kan man läsa och drömma sig bort i:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar